Pisa

Eva Pisa, born in Vienna, now living in Lower Austria and Hawaii; Master's of Fine Arts (Academy of Arts in Vienna, Austria); continuing education in cultural administration.

80 exhibitions and participation in international competitions and art expositions; winner of a variety of prestigious and monetary awards; collaboration on art projects; publications of drawings in journals and books; contributed to public works collections such at  Albertina, Ministry of Art, Department of Arts of the City of Vienna, Collection of Provincial government of Lower Austria, corporations, banks and financial institutions.

CV in decades

2011 - today
2001 - 2010
1991 - 2000
1981 - 1990
1970 - 1980
2011TArt Innsbruck | Kunstmesse, Innsbruck
 T14. NÖDOK, St. Pölten
 T ODruckfrisch | Burg Perchtoldsdorf & Galerie Alpha, Wien
 TKunst für Menschen in Not | Kokoschka Haus, Pöchlarn
 TAtelier an der Donau | Symposium,  Pöchlarn
  Illustrationen für: Oeko Auto, 1 Jahr Coverzeichnungen für Alpha Zeitung
  Neu auf: www.kunst-antikboarse.com
  Gewählt in den Vorstand des Kunstvereins „Druckwerk Perchtoldsdorf” und Aufnahme des Vereins in den Verband NÖ  Kunstvereine
   
2012TZwischenorte | Druckwerk in der Ausstellungsbrücke, St. Pölten
 PHonolulu-Reichenau | satirische Bilder, Galerie 5er Haus, Reichenau
 TKunst für Menschen in Not | Stift Melk
 TUnsere Heiligen 4 | St. Hippolythaus, St. Pölten
 TKunst Kooperation Villa Medica, Mödling
 TKleinformatig- Petersburger Hängung, St. Pölten
 TKunstmesse Arte, Padova
 TTagen der offenen Ateliers
  Neu auf: www.InBe.info/Kunst
  neu vertreten durch Galerie www.itv-holzart.at
  Beitrag im Kunstbuch Segnalati von Dott. Salvatore Russo
   
2013T ODonau Auen Frauen | Galerie Alpha, Wien
 TKunstmessen AAF Milano
 TArt Zürich
 PIn die Ferne - aus der Nähe | Sala Terrena, Mödling
 PEP satirische Bilder | Kulturforum Amthof, Feldkirchen
 TKunst für Menschen in Not | Stift Melk
 TDruckwerk in der Bloomfield Galerie | Kulturvemetzung NÖ, Leobersdorf
  Bericht in der Zeitung Vernissage
   
2014 Mitgliedschaft und Vermarktung durch die Linzer Kunst-Branding Agentur Dolzer & Partner. Präsentation auf burn-in.at
 TAufbruch & neue Wege | BURN-IN Galerie Eröffnungsausstellung, Wien
 TKopfarbeit | Ausstellung Verein Druckwerk in der Burg Perchtoldsdorf
 TBindungen und Verschlingungen | Galerie Alpha, Wien
 THeilige#5 | St. Hippolythaus, St. Pölten
 P APisa - Studien | Schaustall, Amstetten
   
2015

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Bewegung Stillstand | BURN IN Galerie, Wien

 

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Unerwartet | Ausstellung Verein Druckwerk in der Burg Perchtoldsdorf

 TARTMUC mit BURN-IN, München
 TFrauen (an)sichten | Schloss Ulmerfeld
 TDante 750 | Galerie Gleichgewicht, Drösing
2001P...Allerlei Berggelichter - Semmeringer Fabelwesen, neu entdeckt | Hotel Panhans, Semmering
 TSatierisches - vom Pferd, Feldkirchen
 PBeamtenpaket, Bananenhand & andere Kuriositäten für Baden | Theater am Steg, Baden
 TVersteigerung von 2 Mischtechniken bei Kunstauktion des Rotary Club, Mödling
  Illustration Lyrikband Edition Doppelpunkt
  Illustration „Zusammengereimt" Edition Atelier
  Abschluß des 3-jährigen Akademielehrganges „Kulturtourismus"; zahlreiche Seminare „Kulturmanagement"
   
2002T15 Jahre Galerie Alpha, Wien
 TKunst-Cuvee | beim Heurigen, Perchtoldsdorf
 TSummerliving | Kultur Pendel, Waidhofent Ybbs
 PTixo und Superkleber- die Bewältigung des Alltags mit Klebstoff | Presseclub Concordia, Wien
 TKunstmesse Salzburg am Stand der United Art Galerie, Salzburg
 TWeihnachtsausstellung | Kultur Pendel, Waidhofent Ybbs
   
2003Tprint-printemps-perchtoldsdorf | Kulturzentrum, Perchtoldsdorf
 PAlles Theater satirische Zeichnungen und Probenskizzen | Schloß Reichenau im Begleitprogramm zur Landesausstellung, Reichenau
  Anwalt aktuell | Illustrationen und Bericht in der Zeitschrift
  Laufend Kunstprojekte mit Jugendlichen in Zusammenarbeit mit dem österr. Kuitur. Service
  Mitglied bei Kulturvernetzung NÖ
   
2004TSommergefühl | Seminarhotel Hafnersee, Keutschach
 TEcce Homo | Kunstraum, Gallspach
 TRathausgalerie, Waidhofen Ybbs
  Illustrationen für Verlag Atelier
   
2005PFrauenbilder | Galerie Alpha, Wien
 THerzenschrei - das Kind im Blick der Künste | NÖArt Wanderausstellung Österreich/Ungarn
 PDie Linie als Gedankenspur | Landhausgalerie die Brücke, St. Pölten
 TArt Bratislava
 TDruckwerk | Bridge Centre, Wien
 TWilder Wein, Perchtoldsdorf
 AGrafiken für das Hotel Loisium, Langenlois
  Verleihung des goldenen Verdienstzeichens der Republik Österreich
   
2006Tprint-printemps-perchtoldsdorf | Kulturzentrum, Perchtoldsdorf
 TTagen der offenen Ateliers in NÖ
 TPermanente Präsentation von Acrylbildern im Haus 2.1, St. Pölten
  Arbeit an Portraitaufträgen, Organisation eines Kunstwettbewerbes
  Illustration für NÖArt, Illustration Publikationen Club/Galerie Alpha, Wien
   
2007TDas Wasser steht uns bis zum Hals | Druckwerk, Wien
 TKunst für Menschen in Not | Stift Melk
 Tart for kids, Baden
 Pverstummt und entschwunden | St. Hippolythaus, St. Pölten
 THuatzeit | Kulturzentrum, Perchtoldsdorf
   
2008PMenschen:Bilder | satirische Zeichnungen und Malerei 1968-2008, Kulturzentrum, Perchtoldsdorf
 TPazifisches Wurzelwerk | Galerie Alpha, Wien
 TKunst für Menschen in Not | Museumszentrum, Mistelbach
 TKind-sein | Galerie Alpha, Wien
 Twir gehen fremd | Druckwerk, Burg Perchtoldsdorf
 TEnge12 | St. Hippolythaus, St. Pölten
   
2009PBücherwurm und Jandl-Leser | NÖ Landesbibliothek, St.Pölten
 Tprint-printemps-perchtoldsdorf | experimentelle Druckgrafik, Perchtoldsdorf
 TKunst für Menschen in Not | Landestheater, St. Pölten
  Vertreten auf den online-Galerien: www.KfMiN.at www.unsere-heiligen.com www.artonline.at www.kulturvernetzung.at
  Illustrationen für Edition Steinbauer
   
2010Pwo anders | satirische Bilder von Menschen und Pflanzen - Oskar Kokoschka
Dokumentationszentrum (Bericht in „Kunststoff', Interview in P3 TV), Pöchlarn
 THeilige3 | St. Hippolythaus, St. Pölten
 TRund um die Burg | Kulturkontakt, Perchtoldsdorf
  Teilnahme an der 1. virtuellen Kunstmesse www.artExpo.at
1991PVereinigung bild. Künstlerinnen Österreichs, Wien
 TÖsterr. Grafikwettbewerb, Innsbruck
 TDr. A. Roessier Wettbewerb
 P AShell Austria, Wien
   
1992PNÖ Dokumentationszentrum für moderne Kunst, St. Pölten
 PKulturzentrum, Oberschützen
 TGalerie Station 3, Wien
 TGalerie Alpha, Wien
 TKunstwerkstatt Strenningerhof, Perchtoldsdorf
  Beginn mehrjähriger Lehrtätigkeit HLA Baden
   
1993TMenschenbilder-Dorfbilder | Rüstkammer, Perchtoldsdorf
 TGalerie Alpha, Wien
 TSIS-Art, Wien
  Illustrationen für Verlag Edition Atelier
   
1994TBang & Olufsen Center, Wien
 TGalerie Alpha, Wien
 TDer andere Turm, Perchtoldsdorf
 TKultur ohne Grenzen, St. Pölten
 TAtelier Ingrid Schuster, Perchtoldsdorf
 TKünstler für die Spitalskirche, Perchtoldsdorf
 TTank und Umwelt | Wettbewerbsausstellung, Wien
 TAptha | Kunst von Frauen | Raiffeisen Zentralbank, Wien
 TPlastifikation | Galerie Station 3, Wien
  Mitbegründung des Kunst —und Kulturkontakt Perchtoldsdorf, seitdem mehrere Jahre Mitarbeit an Konzept und Organisation von Ausstellungen; Leitung von Kursen bei der Sommerakademie
  Wo bleibt die Kunst im Kirchenbau? Organisation von Ausstellung und Podiumsdiskussion in Zusammenarbeit von Galerie Alpha und der Hochschule für angewandte Kunst, Klasse Prof. W. Holzbauer
   
1996TAuf den Grund gehen | Galerie Alpha, Wien
 T1000 Jahre Schwindel | Galerie Station 3, Wien
 TKultur Cuvee | Atelier Dzoja Gavela, Wien
   
1997TFrauen gestalten | 10 Jahre Galerie Alpha, Wien
 TBewegung | Kunstforum, Bad Fischau
 TUrgrund | Kulturzentrum bei den Minoriten, Graz
   
1998PParlament, Wien
 PWirtschaftskammer Österreich, Wien
 TReflexionen | Rüstkammer, Perchtoldsdorf
 TBewegung, Millstatt
 TZeitgenössische Künstler reflektieren... | Rüstkammer, Perchtoldsdorf
   
1999PMenschliches | Schulgalerie, Loosdorf
 PSatirische Zeichnungen und bedenkliche Bilder | Theseustempel, Wien
 TGoldoni in Strich und Farbe | Probenzeichnungen zu den Sommerspielen jährlich bis 2001 Burg, Perchtoldsdorf
  Coverzeichnung „Zeitensprünge" Alpha Zeitung
   
2000TBewegung, Kirchschlag
 PAuch schon recht selten geworden... eigen-artige Zeichnungen | Galerie Alpha, Wien
 T1. Internationales Karikaturenfestival | Amthof, Feldkirchen
  Organisation eines Kunstseminares für das Pädagogische Institut NÖ, Baden
1981PMetropol, Wien
 PNachbarschaftshilfezentrum 3, Wien
 PCafe Sperl, Wien
 PZürich Kosmos, Wien
 PKleine Komödie, Wien
 PGalerie Eroica, Wien
 PSchloß Hernstein
   
1982P AIBM, Wien
 AKulturamt, Wien
   
1983PTheater am Schwedenplatz, Wien
 PBildungshaus Schloß Neuwaldegg
   
1984AÖsterreichisches Tabakmuseum, Wien
 TDer menschliche Körper | United Art Galerie, Dürnstein
   
1985Ttierisch ernst bis unernst | Galerie Prisma, Wien
 TVorbild-Abbild | 39 Jahre Landesverband: NÖ Kunstvereine, St.Pölten
   
1987AGalerie in der Schilleroper, Hamburg
 APSK Bank, Wiener Neustadt
 Tder Mensch | 5 Jahre Galerie BH, Melk
   
1988PKultursommer, Reichenau
 PGalerie BH, Melk
 ANÖ Landesregierung, St. Pölten
 TArena der Seele | United Art Galerie, Wien
  Illustrationen für Wiener Journal
   
1989PBildunghaus Lainz, Wien
 PBesonders böse Beamtenbilder | Patentamt, Wien
 PGalerie Alpha, Wien
 TKulinarisches Österreich | Wettbwerbsausstellung für die Fremdenverkehrswerbung, Paris
 AAVA Bank, Wien
 PManagement Club, Wien
   
1990ABAWAG, Wiener Neustadt
 T10 Jahre Vernissage | United Art Galerie, Wien
 TGegen Gewalt an Kindern | Wettbewerbsausstellung BAWAG, Wiener Neustadt
 AHenkel-Austria, Wien

Als Kind und Jugendliche einige Preise und Ausstellungsbeteiligungen bei Jugendwettbewerben wie UNICEF und Wiener Kunsthochschule (Prof. Matejka)

1970 Diplom Akademie für bildende Künste Wien, Prof. Elsner
  silberne Fügermedaille
 APhilips | Diplombild
 PGalerie Schönburg
 AAlbertina (Prof. Koschatzky), Kulturamt der Stadt Wien, Erste österreichische Sparkasse, Kunst Ministerium
  Praxis bei Manfred Scheer, Galerie 10, Wien
  Plakate, Zeichnungen, Dekorationen für verschiedene Firmen wie Pfaff Nähmaschinen und afroasiatisches Institut
   
1971PGalerie Ortner, Villach
 PKOHV Alpenland zum Stiftungsfest
 TKulturamt der Stadt Wien
   
1972TFestwochenausstellung Bezirksmuseum Wieden, Wien
 TFestwochenausstellung Galerie Schönburg, Wien
  Titelblatt Illustration für Theater der Jugend | Zeitschrift
   
1973PKulturamt Steyr
 PInternationaler Künstler Club | Palais Palffy, Wien
  Förderstipendium Nationalbank
   
1975TÖsterr. Künstlerinnen der Gegenwart | Jahr der Frau | Hofburg, Wien
   
1980TKünstler arbeiten in Betrieben Kulturamt Wien | Staatsdruckerei
  ab 1980 jahrelange Präsentation in den Galerien Prisma, Doktorberg, United Art Galerie immer wieder Berichte und Zeichnungen in den Zeitschriften Vernissage und Wiener Journal

 

Profound | Satirical

Eva Pisa’s signature style merges with her professional artistic method. Her two main techniques are as follows:

Satirical Drawings, in which she masterfully introduces clear lines. Her characters, which are drawn in a witty and poignant way, are placed on a previously treated background. The drawing is both distinguished and integrated by the unobtrusive coloring of the background. Calling her delicate drawings “caricatures” does not do them justice; they are their own form of subliminal optical message. Emphasized by her impressively accurate titles, her critical, memorable drawings form a consistent work of art.

Profound Acrylic Paintings in reduced surrealistic style with psychological background. Nature and interiors are combined with humane, symbolic and dreamlike, as well as nightmarish motives.

Eva Pisa chooses a very independent and distinctive approach for her paintings, which she implements with her classical training. The symbolically interpretable subjects nevertheless point to a relation with surrealistic style. Surrealism was a philosophy that expressed itself in literature and painting. Dream interpretation as main surrealistic component of Eva Pisa’s art would be a simplified explanation; however, Magritte’s approach of showing visible reality contrasted by subconscious dream images applies: “I don’t believe in the subconscious or the world as a dream. I don’t believe in day dreams. I don’t believe in imagination. It is arbitrary, and I seek truth, and this truth is the enigma.” (Rene Magritte, Interview with Pierre Descargues, 1961).
Architecture and objects present a stage in Eva Pisa’s paintings of interiors, in which body parts that have been detached from the body form a scenic composition of inner conflict. Arms and legs become independent creatures, and are not like parts of mannequins, but are portrayed as hyperrealistic. Many hands live up to manifold tasks. 

Realistic landscapes also house mainly parts of creatures, only rarely entire beings, and they are dissociated from their surroundings through their closed eyes. Both the Pacific Paintings and the realistic Tree Depictions, in which all portrayed people’s eyes are hidden, captivate their audience through clear, reduced backgrounds. Arms disguised as branches hang heavily from tree trunks, while arms and legs in the Pacific Paintings take freely to the air and move searchingly towards the waves. In the branches are magical creatures that seem to have originated from the satiric drawings.
Maybe we should close with Andre Breton: “[…] the dream protocols […] may be key to opening the chest with multiple floors that is called man” (Surrealistic manifest 1924)

Mag. Renate Polzer, Kunsthistorikerin

Zitate

"Eva Pisa makes the unexpected appear, she chooses to work satire into her art, witticism, thoughts and feelings. She alludes to context that goes beyond the possibilities of reality - the surprising, the contorted, the pretend; she does not accept the traditional....

Dr. Gabriela Nagler,  Vernissage

"Eva is an amazing artist with a keen eye for detail. Her drawings reflect misgivings of today`s society in a most charming way. Eva has also proven time and again her ability to teach and inspire students of all ages, as well as organize events and exhibitions..."

Niki Watkins MBA, USA 2013

Eva Pisa is one of the unobtrusive artists of the land. Her technique is tempered as well, which makes it even more insistent. Whoever engages with her “artistic acts of maliciousness” will grow not only on an artistic, but also human level.

Prof. Angelica Bäumer, Vernissage

Eva Pisa is an artist with unlimited ideas. She is capable of giving importance to a drawing, a meaning that cannot be grasped through superficial contemplation, but comes from concealed context. Eva Pisa presents our contemporaries in an ironic way, encrypted and alienated; they are people who are unsure about their choices…it forces the serious contemplator to rethink their own life and concepts. From a purely technical standpoint Eva Pisa has significant graphic skills and immense original creativeness. 

Dott. Salvatore Russo